Jak začít
Prvním krokem může být začít vnímat různé roviny, na jakých lze přísutpnost řešit: webová a digtální přístupnost, přístupnost prostoru a místa, produktů, služeb či komunikace.
Základní pojmy
Univerzální design
Univerzální design je přístup k navrhování věcí (produktů), budov a prostředí (prostor). Vyvinul se z bezbariérového designu na konci osmdesátých a v průběhu devadesátých let 20. století. Přístup respektuje všechny lidi bez ohledu na jejich věk, zdravotní stav, fyzické možnosti, národnost, kulturní, náboženské či sociální zázemí.
Klíčovým aspektem je funkčnost, použitelnost a uživatelská přístupnost, nekladě estetická či vizuální kritéria.
Podle definice: "Univerzální design splňuje požadavky lidské rozmanitosti, sociální rovnosti a rovnocennosti a vytváří rovné příležitosti pro lidi ve všech oblastech života." Zdroj
Dnes jsou požadavky univerzálního designu kladeny i na digitální a webové prostředí a na služby.
Přístupnost
V nejširším slova smyslu znamená jde o užívání produktu a služeb a prosotru, nebo přístup k informacím bez bariér a pro všechny. Tedy třeba i pro zdravotně postižené nebo jinak znevýhodněné skupiny (např. kulturně).
Na přístupnost se můžeme dívat z různých úhlů pohledu:
Věci, výrobky, produkty
Budovy, místa, fyzické prostory
Služby
Digitální a webová prostředí
Komunikace a informace
Přístupnost může pomoci lidem s trvalým hendikepem i dočasným, např. člověk na vozíku, rodič s kočárkem, člověk nevidomý, pacient po operaci očí ap.
Poznámka: anglicky Accessibilty.
Participace
Participace znamená zapojování ostatních do procesu tvorby.
Při plánování veřejného prostoru ve vašem městě by to znamenalo zapojení občanů do procesu tvorby města diskuzí o záměru, mapováním potřeb lidí žijící v dané lokalitě ap.
Při plánování služeb vašeho komunitního centra to znamená přizvat vaši komunitu a návštěvníky, abyste zjistitli, co potřebují, kde jim můžeme ulehčit, jak služby upravit, aby vyhovovaly lépe.
Pokud navrhujete / redesignujete aplikaci nebo web, participace znamená přizvat do procesu zjišťování potřeb a tvorby samotné uživatele. Pokud je to e-shop, tak zákazníky ap.
Participace je o spoluvytváření spolu s lidmi, kterých se produkty, služby nebo místo týká a nedomýšlet za ně.
První seznámení s univerzálním designem
Zaujal vás pojem univerzální design? Slyšeli jste o přístupnosti, ale nedokážete si představit, co to vlastně je nebo jak vypadá? Seznamte se v tomto základním článku prostřednictvím příběhů značek jako Stokke nebo Oxo.
Kdy se začít věnovat inkluzivnímu designu a přístupnosti ve vašem týmu
Všechny aktivity, týkající se zpřístupňování vašich služeb a inkluzivního designu jsou neoddělitelně navázány na designovou vyspělost vaší organizace. Co to je? Seznamte se s různými modely v článku.
Krok za krokem
1
Začněte zlehka. Seznamte se
Audit přístupnosti webových stránek nebo mobilní aplikace a mini-školení tvorby přístupného webu / služby.
Rozšíření person a popisů zákaznických segmentů o běžné situace, se kterými se zákazníci mohou setkat.
První workshop / školení na téma “Jak pracují zákazníci s hendikepem s naším produktem”.
2
Metodologie a sjednocování
...terminologie, standardům a procesům.
Systematický přístup k opravě chyb odhalených auditem přístupnosti.
Spolupráce s odborníkem.
Rozšíření rekrutačních kritérií pro výzkum.
Hypotézy a výzkumné otázky zacílené na téma diverzity a inkluze.
Pravidelné uživatelské testování s lidmi, kteří používají při komunikaci asistivní technologie.
Cílené školení a tréninky.
Zavedení metrik.
3
Integrování a prohlubování
...znalostí, lidí a aktivit napříč organizací
Postupné zapojení zákazníků s různými hendikepy, znevýhodněními, kulturními odlišnostmi atp. do běžného designového procesu.
Součástí našeho týmu se může stát odborník na téma inkluzivního designu
Mapovat příležitosí napříč aktivitami a procesy uvnitř firmy, např. HR procesy
4
Přístupnost součástí strategie
Téma přístupnosti a univerzálního designu má svého konkrétního zastánce ve vedení.
Přístupnost patří mezi základní kritéria a principy rozhodování podobně jako finanční ukazatele.
Univerzální design se vepisuje do DNA firmy a jejích hodnot.
Kam dál
Základní pojmy (výše)
Případové studie z různých oblastí
Kam dál
Checklist se základními otázkami pro naplňování principů inkluzivního designu (v angličtině)
Zkušenosti a praktiky Microsoft týmu (v angličtině)
Kam dál
Publikace norského Centra Designu a architektury (DOGA) Innovating with people (v angličtině)