10 nejčastějších předsudků o inkluzivním designu
O inkluzivním designu a architektuře panuje mnoho předsudků a mylných představ. Ty jsou způsobeny nedostatečným pochopením nebo přílišným zjednodušením. Následující věty odhalují a vyvracejí některé z nejčastějších předsudků.
1. Inkluzivní design a architektura jsou drahé
Pokud je inkluzivní design začleněn do procesu navrhování, může ve skutečnosti zvýšit zisk, přidat hodnotu a zvýšit atraktivitu na trhu. Provedení průzkumu s lidmi nestojí mnoho, ale co může být drahé, je stažení z trhu, modernizace a nepopulární design, který se neprodává.
2. Inkluzivní design a architektura jsou nudné
Inkluzivní design vede k inovacím. Společnosti jako Toyota BT (britská telekomunikační společnost) a Panasonic získaly ocenění za inkluzivní design za zajímavé návrhy pro běžné uživatele.
3. Inkluzivní design a architektura se týkají pouze fyzických projektů.
Inkluzivní design lze použít v jakémkoli odvětví designu nebo tržním sektoru, včetně služeb, prostředí, rozhraní, obalů a grafiky. Příkladem nefyzických aplikací inkluzivního designu jsou také webové stránky, elektronické menu, software, značení a orientační prvky.
4. Inkluzivní design a architektura se týkají pouze přístupnosti a zdravotního postižení.
Lidé mohou čelit vyloučení mnoha dalšími způsoby, včetně sociálního, ekonomického, kognitivního, fyzického, na základě věku nebo pohlaví. inkluzivní design jde nad rámec přístupnosti a postižení a řeší tuto širokou škálu problémů. Lze jej použít ke zlepšení většiny běžných výrobků a služeb.
5. Inkluzivní design a architektura se týkají pouze asistenčních technologií.
Inkluzivní design a architektura nejsou o designu pro „speciální potřeby“ nebo o specializovaném vybavení. Jde o design pro co nejširší škálu použití. Schodišťový výtah pomáhá pouze osobám na vozíku, zatímco běžný výtah je přístupný všem a nerozlišuje podle schopností.
6. Inkluzivní design a architektura omezují tvůrčí svobodu
Inkluzivní design není jen nástrojem pro inovace. Je to nástroj kreativity. Získané poznatky mohou podnítit představivost a vést tvůrčí tým k lepším řešením. Z inkluzivního designu může těžit každý, včetně vás. Například většina z nás může mít nějakou formu omezení, ať už se jedná o dyslexii, krátkozrakost, alergii nebo zlomenou nohu. Inkluzivní design může usnadnit otevírání obalů, čitelnost nápisů a používání služeb.
7. Inkluzivní design a architektura se nezabývají estetikou.
Estetika hraje důležitou roli a přijetí a pochopení návrhu a měla by být vždy zohledněna. Mnoho společností vytváří design s využitím zásad inkluzivního designu, které jim zajistily výhodu. Přitažlivý design a inkluzivní design se vzájemně nevylučují.
8. Inkluzivní design a architektura má složitější proces plánování.
Metody inkluzivní architektury popsané v knize Innovating with people nebo na webových stránkách Design and Architecture Norway mohou skutečně usnadnit proces díky lepší komunikaci, zapojení zainteresovaných stran a transparentnosti.
9. Inkluzivní design a architektura jsou jen další slepou uličkou
Inkluzivní design má svou historii i budoucnost. Nyní se dostává do legislativy a společnosti, které ho ignorují, za to mohou nést odpovědnost. Inkluzivní design zdaleka není jen trend, ale lze jej považovat za designové hnutí, které bude v příštích desetiletích stále důležitější.
10. Inkluzivní design a architektura se týkají pouze veřejných služeb
Veřejné služby jsou jen jednou z očividných aplikací, ale inkluzivní design se vztahuje i na jakýkoli komerční design, který využívá široká škála lidí. Příkladem mohou být mobilní telefony, webové stránky, obaly, maloobchodní prostředí a doprava.
Článek byl zveřejněn se souhlasem Design and Architecture Norway (DOGA) a jde o kapitolu v knize Innovating with people – Inclusive design and Architecture. Více informací o knize na webových stránkách DOGA.
Články
Pootevřeli jsme dveře, za kterými je toho spousta ke zkoumání. Jitka Smolíková řeší, jak dostat inkluzivní design do širšího povědomí
Rozhovor s ředitelkou festivalu pro magazín Czechdesign.cz: „Je těžké mít zájem o něco, o čem se tolik nemluví,“ říká na téma inkluzivního a univerzálního designu Jitka Smolíková, jež po několika letech předává ředitelské žezlo festivalu Zlin Design Week. Před dvěma lety stála u zrodu výzkumu, který si kladl za cíl zjistit, jak tyto pojmy, například ve skandinávských zemích již zcela integrované do každodenního života, vnímají mladí čeští designéři a architekti.
Jak na workshopy k univerzálnímu designu. Sdílíme zkušenosti z workshopů o přístupnějších službách v knihovnách, turismu a digitálním prostředí
Zlin Design Week 2023 nabídl sérií workshopů zaměřených na přístupnost s cílem přinést know how univerzálního designu blíže odborníkům. Každý z nich přinesl řadu "aha momentů" knihovníkům, úředníkům i marketérům. Cíle, základní harmonogram i doporučení pro organizátory podobných workshopů sdílíme pro další inspiraci.
Nejsme si jistí, zda v dnešních systémech může existovat skutečný inkluzivní design, říkají se kurátoři výstavy Design pro všechny
Rozhovor s kurátory výstavy Design pro všechny Theou Urdal a Hermanem Billetem o univerzálním designu, vytváření smysluplných vazeb a budování komunit.