Flytoget – expresní vlak na osloské letiště je příklad udržitelného a inkluzivního průmyslového designu

Design and Architecture Norway (DOGA)

Expresní vlak Flytoget letiště v Oslu, který každoročně využije téměř 8 milionů lidí, je oblíbeným dopravním prostředkem na letiště Oslo a zpět. Nové vozy vlaku Flytoget, postavené na principech univerzálního designu, nabízí všem cestujícím větší pohodlí.

  • Zadavatel: Flytoget

  • Design: Seymourpowell (design interiéru a exteriéru) a Ring Mekanikk (sedadla)

  • Výrobce: CAF

Nový interiér letištního expres vlaku, zdroj: DOGA

Nový interiér letištního expres vlaku, zdroj: DOGA

Výzva

Pro mnoho cestujících, kteří do Norska přiletí letadlem, představuje Flytoget důležité první setkání se zemí. Vytvoření co nejlepšího zákaznického zážitku je tak prioritou číslo jedna již od založení firmy, která vlak provozuje, v roce 1998. Výsledkem tohoto úsilí je již několik let 97% spokojenost zákazníků a silná značka spojená s rychlostí, udržitelností a spolehlivostí.

Protože však řada vozů dosáhla vysokého technického věku, vedení společnosti se rozhodlo investovat do nových souprav. K rozhodnutí rovněž přispěla sílící konkurence vnitrostátních železničních služeb VY a všech ostatních forem dopravy do Osla a z Osla. O to víc bylo nezbytné klást důraz na zážitek z cestování, který odliší Flytoget od konkurence, a to s využitím inkluzivního designu již od prvních návrhů.

  • Přední uživatelé (Lead users): Zástupci bezpečnosti a odborů, uživatelé z fóra pro účast v železniční dopravě

  • Metody: Zapojení uživatelů, prototypování a testování

  • Ocenění: Vítěz kategorie pro dopravu, Cena za inovaci pro univerzální design 2020

  • 97 % spokojených zákazníků

Metody

Pro Flytoget jsou důležité hodnoty jako efektivita, spolehlivost, pohodlí, důvěra a dobrá komunikace, které vedou ke splnění slibů zákazníkům. K tomu patří nejčastější a nejpřesnější odlety z letiště Oslo a na letiště Oslo a nejlepší cestovní záruky a služby, které zajišťují, že cestující zažijí příjemnou cestu, ať se děje cokoli.

V britské konstrukční společnosti Seymourpowell se ambiciózní tým konstruktérů rozhodl postavit nejlepší vlakový vůz, jaký byl kdy vyroben. Cílem bylo vytvořit něco výjimečného a skutečně inkluzivního, co by nejen dodržovalo zásady univerzálního designu, ale zároveň je překračovalo a vytvořilo tak preferovanou volbu dopravy pro všechny cestující oproti konkurenci nebo autům či autobusům.

Přední uživatelé

Firma Flytoget se od samého počátku zaměřila na několik skupin uživatelů. Kromě externích stran byli zapojeni zaměstnanci (prostřednictvím zástupce pro bezpečnost) a zástupci odborů. Hned na začátku a v průběhu procesu navrhování zapojili uživatele se zdravotním postižením, aby získali co nejširší náhled a zpětnou vazbu na své návrhy řešení.

Testovací modely ve skutečné velikosti byly postaveny ve dvou kolech ve společnosti CAF ve Španělsku, která se zabývá výrobou vlaků. Ty umožnily skupinám uživatelů s různým postižením vyzkoušet výrobek v průběhu procesu a poskytnout cennou přímou zpětnou vazbu k návrhovým řešením.

kolaz_priklad kdo mohou byt tzv predni uzivatele - lead users - napriklad seniori, lide se zdravotinm postizenim, tehotne, muzi, zeny, deti atd

*Přední uživatelé jsou lidé, kteří kladou na produkt, systém, službu nebo prostředí vyšší nároky, a proto je pro ně náročnější než pro běžné uživatele. Kdo jsou a typ vhledu, který mohou poskytnout:

  • Starší lidé, senioři: Intuitivní, funkční, estetika, síla, flexibilita

  • Osoby se zdravotním postižením: Vizuální, sluchové, hmatové, síla, úchop, přístupné, funkční

  • Děti: Intuitivní, malá těla, síla, koordinace, estetika

  • Lidé z odlišných kultur: Estetika, symbolika, hodnota, funkce, kontext použití

  • Muži a ženy: Estetika, intuitivní, síla, forma, funkce

Tento seznam není úplný. Více o předních uživatelích (angl. Lead users) na webu DOGA.

"Každý z našich běžných vozů je rozdělen do čtyř samostatných oddílů, což snižuje počet lidí v každém prostoru a snižuje stres z cestování. Všichni jsou otočeni stejným směrem a vidí, kde jsou umístěna jejich zavazadla. Snažíme se tak snížit úzkost a podpořit klid. K dispozici je velká obrazovka přinášející všechny důležité informace. Všechny tyto věci jsou triky, které mají naplnit naši celkovou filozofii klidu. "

Jeremy White, Dopravní ředitel Seymourpowell

Vhledy

V průběhu celého procesu jsme se tým soustředil na potřeby zákazníků. Klíčová otázka zněla: Co můžeme udělat pro to, aby zákazníci mohli cestovat ještě pohodlněji a produktivněji?

Ambiciózní, zkušení designéři a vstřícný výrobce vlaků umožnili společnosti Flytoget posunout hranice a vytvořit dokonalý zážitek z cestování vlakem pro širokou škálu zákazníků. Výsledkem jsou nová a inovativní řešení, jejichž inkluzivní design pomáhá oslovit a nadchnout co nejširší zákaznickou základnu a zároveň zaručuje dobrou ziskovost.

Výsledky

Nové vlaky mají širší sedadla, tišší interiér a větší okna pro lepší celkový zážitek všech cestujících. Automatické dveře a rovná podlaha také usnadňují a zvyšují bezpečnost starších osob, osob se zrakovým postižením nebo osob se zdravotním postižením, včetně osob na invalidním vozíku, při bezpečném pohybu mezi jednotlivými oddíly. To je výhodné pro všechny cestující, například pro cestující s dětmi a kočárky nebo pro ty, kteří mají v jedné ruce šálek horké kávy a v druhé zavazadlo na kolečkách.

Neméně důležité je, že osobní vozy mají na palubě samostatnou lehkou rampu, kterou lze při zastavení ve stanicích s nástupištěm s výškovým rozdílem 55 až 75 cm rychle odklopit. Prostřední vůz má speciální konstrukci se sklopnými sedadly a přístupnou toaletou a celá souprava vozů je vybavena zvukovými indukčními smyčkami pro osoby se sluchovým postižením. Tyto vlaky jsou také prvními vlaky v Norsku, které před nástupem informují cestující o tom, ve kterých osobních vozech jsou volná místa.

Dále se zlepšil také celkový rozsah služeb, včetně systému cestování bez jízdenek, časů odjezdů v reálném čase, informativních webových stránek a intuitivní mobilní aplikace, ochotné obsluhy ve vlaku a samostatného a přehledného značení na hlavním nádraží a na letišti v Oslu.

Díky novému designu vlaků a vyšší kvalitě poskytovaných služeb tak jde Flytoget naproti potřebám svých cestující a zvyšuje šance, že budou i nadále spokojení. Výrobce vozů si rovněž díky novým soupravám zajistil know how, které nyní může poskytovat při výrobě pro jiné zadavatele.


Článek byl zveřejněn se souhlasem Design and Architecture Norway (DOGA) a jde o kapitolu v knize Innovating with people –⁠ Inclusive design and Architecture. Více informací o knize na webových stránkách DOGA.

Jak na workshopy k univerzálnímu designu. Sdílíme zkušenosti z workshopů o přístupnějších službách v knihovnách, turismu a digitálním prostředí

Jak na workshopy k univerzálnímu designu. Sdílíme zkušenosti z workshopů o přístupnějších službách v knihovnách, turismu a digitálním prostředí

Zlin Design Week 2023 nabídl sérií workshopů zaměřených na přístupnost s cílem přinést know how univerzálního designu blíže odborníkům. Každý z nich přinesl řadu "aha momentů" knihovníkům, úředníkům i marketérům. Cíle, základní harmonogram i doporučení pro organizátory podobných workshopů sdílíme pro další inspiraci.

Herman Billet a Thea Urdal

Nejsme si jistí, zda v dnešních systémech může existovat skutečný inkluzivní design, říkají se kurátoři výstavy Design pro všechny

Rozhovor s kurátory výstavy Design pro všechny Theou Urdal a Hermanem Billetem o univerzálním designu, vytváření smysluplných vazeb a budování komunit.

Letecká fotka největšího sídliště Trutnova

Participační výzkum na sídllišti Zelená Louka sehrál důležitou komunikační roli mezi občany a městem

Na co by se mělo město Trutnov zaměřit? A co se naopak lidem líbí? Na to hledal odpovědi participační výzkum se širokou veřejností, který spolu s vedením města zaštiťovala designérka a výzkumnice Dominika Potužáková. Terénní průzkum spolu s dotazníkovým šetřením a participačním workshopem městu odpověděl na to, jak je sídliště nyní využíváno a co by na něm bylo podle jeho obyvatel vhodné změnit.